Laos Cambodja

17 augustus 2009 - Phnom Penh, Cambodja

Na China ben ik in het noorden van Laos uitgekomen, met nog weinig idee wat ik daar allemaal wilde doen. Iemand in het dorp daar had gelukkig het uitstekende idee had om lekker te gaan fietsen, dus ik meteen een mountain-bike bij een fietsverhuur gekocht. Daarna een ochtend in een werkplaats uitgelegd wat voor bagagedragers ik er nou precies op wilde hebben, al mijn zooi op de fiets geladen en richting het zuiden vertrokken.

Nog pittige bergen en steile stukken op het asfalt richting Luang Prabang (relaxed UNESCO stadje met palmbomen tussen twee rivieren in), daarna verder op onverharde paden langs de Mekong rivier ongeveer in de richting van de hoofdstad Vientiane. Vrij stoffig, totdat het opeens niet normaal hard begint te regenen, en dan ploeter je door de spekgladde klei en modder. Best pittig fietsen, over 100 km doe je echt gewoon de hele dag, dus de laatste kilometers maar met de boot afgelegd. Verder naar het zuiden, tot in Phnom Penh in Cambodja, het fietsen zo nu en dan maar afgewisseld met de bus.

Laos is echt top om te fietsen, elke 5 km is er een heel klein dorpje dat bestaat uit een paar bamboehutten en wat grazende buffels. Ongeveer elke hut heeft dan een kleine winkel voor de "deur", waar ze water en bananen verkopen. Echt ideaal. De guesthouses liggen wat verder uit elkaar, maar toen mijn derailleur een keer afbrak kon ik makkelijk een lift krijgen: als iemand een auto heeft is het een Toyota pick-up.

In Cambodja zijn de mensen iets minder vriendelijk, en vinden ze het eigenlijk maar raar dat je niet gewoon de bus neemt. Vanwege het regenseizoen waren heel wat paden zwaar ondergelopen en moest ik elke keer weer eindeloos over een overtocht van 100 meter onderhandelen, erg vermoeiend. De fietstocht afgemaakt tot aan Phnom Penh en daar mijn fiets verkocht, emotioneel afscheid uiteraard, en via de ruines van Angkor Wat richting Thailand gegaan. Hier ga maar eens aan mijn CV werken, met natuurlijk een duikcursus, maar ook een 3-daagse cursus olifantrijden. Groeten!

1. lisa:
    23 augustus 2009
    Hé Tijn, klinkt weer echt super wat je allemaal doet/uithaalt/meemaakt. Ik ben druk met een huisje kopen. Jouw verhalen zijn wel fijn verfrissend. X
  2. Tjomme:
    24 augustus 2009
    Hey Martinos,

klinkt helemaal top allemaal; je ziet er ook veel te ontspannen uit op die foto's. ben benieuwd naar de volgende verhalen!
  3. Marijn:
    24 augustus 2009
    Ha Martijn,

Mooie ervaringen hoor! Doet denken aan de bagagedrager problemen die Sylvia en ik in Noorwegen hadden met onze huurfietsvakantie, maar in Azie zal 't wel net allemaal even wat spannender zijn! Succes met je CV building! ;-)

Marijn