USA

27 januari 2010 - San Jose, California, Verenigde Staten

Hoi!
Verdorie wat gaat de tijd snel, ondertussen heb ik Nieuw Zeeland, Hawaii en de west kust van de USA aangedaan! Op dit moment logeer ik bij Ben in San Jose en ben ik me aan het voorbereiden op de Aconcagua (6962 meter) in Argentinie waar ook nog wat tijd in gaat zitten. Berggidsen uitzoeken, verzekeringen, heel veel warme kleren kopen, trainen enz.

Nieuw Zeeland
Na zo lang alleen reizen is het even wennen: met mijn ouders en de campervan het zuidereiland rondreizen. Het beviel uiteraard prima: met een veel te grote campervan rondtouren, en overal waar je zin hebt om even koffie te drinken parkeer je je keuken en woonkamer langs de kant van de weg. Perfect. In ongeveer twee weken hebben we het zuidereiland rondgereden. Onder andere over de Milford Sound (maar het is eigenlijk een fjord) gevaren, naar de Fox en Franz Josef gletsjers gewandeld en een walvis en heel veel dolfijnen gespot.
Na een emotioneel afscheid ben ik weer alleen verder naar het noordereiland gegaan. Daar de Tongariro, Ngauruhoe (mount Doom) en de Ruapehu opgelopen en een kayaktocht over de Wanganui-rivier gemaakt. Op het Zuidereiland daarna nog een dagtocht naar een heeeeel klein hutje naast een gletsjer bij Mount Cook gemaakt. Koud, regen, hagel, sneeuw en mist: super.

Hawaii
Op Hawaii heb ik even pauze genomen van het toeristen-reizen. Ik ben twee weken op het grote eiland gebleven en heb met heel wat verschillende mensen tochten van een paar dagen gemaakt. Of een auto gehuurd, of gelift, dat gaat ook prima daar. Stromende lava vanaf een boot bekeken en nog een avond naar de observatoria op het hoogste punt van het eiland bekeken. Verder zijn daar behoorlijk veel hippiefeesten op het strand, dus ja, daar heb ik ook heel wat nachten doorgebracht. Erg relaxed eiland: toen ik in Kona vanaf het strand ging snorkelen en uiteindelijk een uur lang met een groep dolfijnen heb rondgezwommen. En dat is daar dan vrij normaal...

USA
Hier heb ik dus een paar dagen bij Ben in San Jose gelogeerd die ik in Hawaii ben tegengekomen, een prima plek om San Fracisco te bekijken. Ik heb hier een auto gehuurd en alle mooie parken in de buurt opgezocht. Yosemite, Soquoia, Death Valley, Zion en de mooiste van allemaal: de Grand Canyon. Behalve in Las Vegas overal gekampeerd en dat was een prima voorbereiding op de berg in Argentinie, de koudste nacht was min zeven. Op de foto is het misschien niet zo goed te zien, maar de bomen in Sequoia Park zijn echt gigantisch. Diameter van 13 meter, 85 meter hoog, ongeloofelijk. Ja, de natuurparken zijn echt heel mooi hier.

Maar goed, over een paar uur richting Santiago dus daar heb ik ook alweer een heleboel zin in. Maar ook wel spannend, het is maar afwachten hoe hoog ik kom en hoe koud het gaat worden...
Groeten!
Martijn

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jeroen vdS:
    5 februari 2010
    Vet, de Stone Sentinel wacht op je in het Zuiden. Aangezien er internet access is in Plaza de Mulas verwacht ik wel regelmatige updates over de voortgang! Succes!
  2. Roelof:
    18 februari 2010
    Ha die Martijn

Morgen ben je jarig!
    Hartelijk gefeliciteerd.
    Hier is alles nog wit (sneeuw), grijs (wat oudere sneeuw) en zwart (blubber), maar we slaan ons er manhaftig doorheen.
    Wanneer krijgen we nou die foto's van die berg van bijna 7000 m? Je hebt er natuurlijk ook een paar met het uitzicht vanaf de top.

Roelof