Austrlie

9 november 2009 - Sydney, Australië

Zo, na vier maanden Azie eindelijk weer een fatsoenlijke hamburger :-) Echt weer wennen aan de "normale" wereld. Naar Cairns gevlogen, auto gehuurd en volgegooid met een nieuwe tent, slaapzak en alles wat je verder nodig hebt om te kamperen en aan vijf weken oost Austrlie begonnen.

De eerste trip naar Cape Tribulation (kampeerspullen in de rugzak en 's nachts boven op een berg slapen) begon erg mooi. Vrij snel na het begin struikelde ik zo ongeveer over een python van een paar meter lang en schrok me echt helemaal kapot. Nou dacht ik nog dat dat niet nog een keer zou gebeuren, struikel ik na een uur weer over zo'n beest. En dat went dus helemaal niet. Het stikt in Australie echt van de beesten, en uiteindelijk zijn bijvoorbeeld de red-back spiders die je bij de was ophangen tegenkomt veel gevaarlijker, maar al die slangen verwachtte ik echt niet.

Daarna de outback in naar Porcupine Gorge, dus het reservewiel eens nagekeken en een heleboel water ingeslagen. Het is daar warm en droog, er zijn dorpen die uit niet meer dan een tankstation en 15 inwoners bestaan, en de meeste verkeer dat je tegenkomt zijn de road trains. Met een gemiddelde van 30 bushfires die tegelijkertijd in Queensland branden kom je die ook tegen, maar van een afstand. Van de road trains heb je meer last, die hebben zo veel wielen dat elk steentje op de weg wel richting je voorruit wordt gesmeten. Erg jammer van dat eigen risico. Namen als Deadman Gully en Skeleton Creek geven wel goed weer hoe het er daar uitziet, en natuurlijk de prachtige bordjes met "no fuel next 170 km".

Heel Hinchinbrook Island een nationaal park. Je kan daar met de boot aan de noordkant gedropt worden en dan halen je ze na 4 dagen aan de zuidkant weer op. Ook daar was het erg droog, voor de eerste twee dagen moet je al je water dat je nodig hebt meesjouwen. Verder een supermooi eiland, lagoons en witte stranden met een rostbergen op de achtergrond. Verder naar het zuiden nog veel meer natuurparken meegepakt, dus veel gekampeerd en ge-bush-walked. Hoogtepunt in afgelegen wandelingen was in de Carnarvon Gorge waar ik zes dagen niemand ben tegengekomen. Het mooiste moment elke ochtend was dat als je je tent uitkomt, er dan een stuk of tien kangaroes alle kanten wegspringen. Super.

Na 6000 km rijden en de tent zo'n 35 keer op- en afbreken de auto in Sydney weer ingeleverd. Jammer, want Australie was echt top.

Groeten!
Martijn

1. lisa:
    9 december 2009
    Klinkt echt super cool en heerlijk!! Wat gaaf al die beesten en zo zonder mensen. Bij je verhaal moest ik aan 'Into the wild' denken, die film, maar je hebt het overleefd dus die vergelijking gaat niet op... Benieuwd of je qua ervaringen hier weer overheen kan. Groetjes, lisa
  2. Roelof:
    14 december 2009
    Hoi Martijn
    Leuk die foto's van Australië. Vooral die, waarin je je aan een watertje zit te scheren. Had je er geen happende krokodil bij kunnen fotoshoppen?
    Roelof
  3. Roelof:
    15 december 2009
    Vrolijk Kerstfeest op Hawaii en nog veel mooie tochten in 2010

Thea en Roelof
  4. Paul tH:
    17 december 2009
    Hé Martijn,
    We lezen met veel plezier jouw wilde verhalen. Maak het niet te dol hè !
    Jammer dat je in mijn prachtige geboorteland land Indonesië (het grootste moslimland ter wereld) was met het suikerfeest, dat is overeenkomstig Kerst/Nieuwjaar in het Westen. Dan ligt de wereld stil. Je kan het dan niet slechter treffen. Dat hadden we even moeten overleggen.
    We wensen jou, waar ook ter wereld, een goed uiteinde en een gelukkig en vreugdevol 2010. Het zal wel lukken ! Tilly & paul.
  5. jochem:
    4 januari 2010
    hee martijn,

De alle beste wensen voor 2010 gewenst ik hoop dat je het een beetje leuk hebt daar. Neem aan dat je nu over de helft bent. Nog veel plezier de komende maanden

Groeten,
    Jochem