Indonesie

10 oktober 2009 - Jakarta, Indonesië

He hallo!

Voordat ik over Indonesie begin wil ik graag kwijt dat het reizen echt geweldig is, zodat ik geen verkeerde indruk wek: Indonesie was een tegenvaller. Ik had een week op Java, en toevallig vierde iedereen suikerfeest: alle hotels, bussen en treinen volgeboekt en als er al een plekje was dan werd de prijs twee tot vijf (!) keer hoger. Dus veel te veel tijd kwijt met onderhandelen en vervoer en onderdak proberen te regelen. Daarnaast is na vier maanden Azie de rijst ook niet zo lekker meer, dus dat verklaart misschien ook een gedeelte van de teleurstelling :-)

Het is wel nog gelukt om drie vulkanen te bekijken en die zagen er allemaal fantastisch uit. Begonnen met een zonsopgang bij de Bromo, met de Semeru op de achtergrond, daarna in het oosten van Java de Kalaw Ijen opgelopen met een zwavelmijn in de krater. Gelukkkig waren volgens de tandenloze opzichter de zwaveldampen totaal ongevaarlijk (de mensen die de zwavelbrokken uit de krater uit tillen hebben natte lappen in hun mond tegen de zwaveldampen, maar de zwavel maakt de natte lap zo zuur dat hun tanden er uiteindelijk in oplossen). En als laatste de meest actieve vulkaan ter wereld van een veilige afstand bekeken, de Merapi. Het hoofd van de reddingsdienst kon mooie verhalen vertellen over de verschillende uitbarstingen die hij had megemaakt, jammer genoeg was er op dat moment alleen wat rook te zien en hield de berg zich rustig.

In centraal Java nog snel de Borobudur meegepakt, en ja, die is na al het cultuurgeweld van de rest van Azie ook niet zo indrukwekkend meer. Dus duidelijk de hoogste tijd om naar het volgende land af te reizen: Australie.

Groeten!
Martijn

1. lisa:
    19 november 2009
    He Tijn, een reisdipje? Of nee een landdipje dus. Al zou ik een reisdipje niet gek vinden ondertussen. Zag dat je qua (geplande) mijlen net over de helft bent. Jammer dat Hawai zo duur is, kerst daar lijkt me mooi. Lfs, lisa