China

18 juni 2009 - Xian, China

Beijing
Na de landing in Beijing kwamen, voordat we van boord mochten, de mannen in witte pakken. Met mondkapjes en snorkelbrillen op kwamen ze iedereen met de infraroodmeter op het hoofd meten of je koorts had. Eerste indruk van China was dus weer vooral erg lachwekkend. In Beijing lekker rondgefietst en vanalles bekeken. Het fietsen hier is vooral een kwestie van geen onverwachte bewegingen maken, veel bellen en in een groep proberen te blijven.

Datong
Rondom Datong zijn er grotten waar een stuk of wat 15 meter hoge Boeddhabeelden zijn uitgehouwen. Verder niet veel te doen maar wel mijn trip naar Tibet geregeld (ze zijn wat moeilijk met entry en travel permits tegenwoordig).

Wutai Shan
Even genoeg van de cultuur dus de bergen in. Ok, ze hebben rond de 200 boeddhistische tempels daar, maar in de bergen is de setting stukken beter dan in de stad. Vanuit het dorp naar de North Terrace Peak gelopen (da's de hoogste van de vijf) en boven overvallen door harde wind, kou en mist. Dus heb ik een nachtje bij de monniken op de berg blijven doorgebracht. Behoorlijk basis allemaal (kolenkachel in de ene hoek, emmer om in te pissen in de andere hoek, dat idee) maar uitstekend gegeten en geslapen en de volgende dag met mooi weer naar beneden.

Pingyao
Oude ommuurde stad, met om een idee te geven: echt triest veel rode lantaarns. Je kon bovenop de muur een rondje om de stad maken, dus mooie tijd neergezet met hardlopen.

Hua Shan
Zoals de Wutai Shan, weer vijf bergpieken bij elkaar. Dus weer een dag naar boven lopen, op de oostelijke piek blijven slapen deze keer, om de zonsopgang de volgende dag te bewonderen. Ze hebben daar tempels op de gekste plekken, dus ben ik ook over het "plank path" naar de meest onbereikbare gelopen: een paar planken langs een vertikale wand van een paar honderd meter hoog. Toppertje.

Xian
Daar volgende keer meer over. Morgen in ieder geval met de trein naar Lhasa en daar heb ik behoorlijk veel zin in.
Groeten!

1. Rogier:
    18 juni 2009
    Wow Martijn, dat ziet er ongelooflijk gaaf uit!

Lekker dat randje ook waar je lekker aan het 'bergwandelen' bent ;-) Geniet er van daar!
  2. Petra:
    18 juni 2009
    Waar is nou de fijne canard de bain gebleven???
  3. Bart:
    Boerrrr,
    ziet er mooi uit, maar ik mist nog wat! Mag jij raden wat:-)

enjoy!
  4. Wouter:
    21 juni 2009
    Weet je zeker dat je het goede pad had?
    Wat een geweldige foto's.

Groeten aan het terrecotta leger.
    W
  5. vd Weijst:
    21 juni 2009
    Mooi verhaal Martijn, 'vooral doorgaan'! Veel plezier in (de omgeving van) Lhasa.

Groeten,
    WvdW
  6. Gijs:
    28 juni 2009
    Ziet er allemaal erg goed uit Martijn, vooral die mooie bergkiekjes! Fyi: de Bertin heeft nu eindelijk plaats gemaakt voor de Sensa.
  7. Reinier:
    3 juli 2009
    kerel, fijne foto's!
    Ben benieuwd naar Tibet
    groet
    Reinier
  8. Caspar:
    8 juli 2009
    Zo te zien is het daar een beter uitzicht dan hier op de A13...